Okluzja

CZYM JEST OKLUZJA ?

Na zęby trzeba patrzeć przez pryzmat całego narządu żucia.

Na narząd żucia składaj się mięśnie wraz ze stawami, żuchwa, szczęka i oczywiście zęby. Ich harmonijna praca to gwarancja poprawnego funkcjonowania całej jamy ustnej, w przeciwnym wypadku, gdy zęby są nierównomiernie obciążane może dojść do różnego rodzaju schorzeń.

Choroba okluzji występuje, gdy układ zębowy nie działa poprawnie i zęby nie stykają się w poprawny sposób względem szczęki i żuchwy. Jest to oznaka poważnego problemu natury stomatologicznej, który może prowadzić do długofalowych powikłań.

Dla nas okluzja to punkt wyjścia przy podejmowaniu leczenia naszych pacjentów.

JAK DOCHODZI DO CHOROBY OKLUZJI?

Jeśli między zębami górnymi a dolnymi pojawia się nieprawidłowy kontakt łuków zębowych mówimy o chorobie okluzyjnej, która może powodować nadwyrężanie mięśni szczęki, a to zaś prowadzi bezpośrednio do niszczenia stawu skroniowo-żuchwowego jak i zębów.

Zaburzenia prawidłowej okluzji wciąż są lekceważonym schorzeniem stomatologicznym.

Część Pacjentów często ignoruje pierwsze symptomy i rzadko sami zgłaszają problem. Kiedy schorzenie jest w zaawansowanym stadium rozwoju, wówczas dopiero zgłaszają się po pomoc.

OBJAWY ZABURZENIA OKLUZJI

Co ważne – część objawów choroby okluzyjnej nie jest kojarzona z leczeniem stomatologicznym.

Jednak często większość z nas może samodzielnie zauważyć pewne niepokojące dolegliwości. Warto na nie zwrócić uwagę. Do takich symptomów należeć mogą:

• trzaski stawów,
  • problem z otwieraniem ust – zaburzenie okluzji może powodować charakterystyczne pieczenie oraz bóle żuchwy,
  • bóle głowy – w tym ciągłe migreny,
  • zmęczenie mięśni twarzy i szyi,
  • nadwrażliwość i bóle zębów,
  • zaciskanie i zgrzytanie zębami,
  • ścieranie się zębów,
  • powstawanie recesji dziąsłowych.

Ważne aby mieć świadomość, że choroba może doprowadzać do przesuwania się zębów. Ostatnim stadium, które powoduje zaburzenie okluzji jest rozchwianie zębów a następnie ich utrata.

DLACZEGO POJAWIAJĄ SIĘ PROBLEMY Z OKLUZJĄ?

Najczęściej problem z okluzją to wynikowa kilku problemów zdrowotnych, często nie tylko stomatologicznych. Wśród schorzeń, które powodują ową chorobę należy nadmienić:

• problemy ze stawami – dotyczy to także problemów z kręgosłupem, głównie z odcinkiem piersiowym,
  • zaburzenia narządów ruchu – choroba dość często dotyka osoby z upośledzeniem funkcji ruchowych (osoby na wózkach inwalidzkich),
  • braki zębowe,
  • zmiany reumatyczne,
  • wady protezy,
  • wady zgryzu.
Choroba może pojawiać się u osób w różnym wieku. Jej przyczyna nie zawsze jest zależna od stanu higieny stomatologicznej, dlatego bywa i tak, że zaburzenie rozpoznają inni lekarze specjaliści niż stomatolodzy.

Choroba może doprowadzać
do przemieszczania się zębów.

Obejrzyj film,
aby poznać istotę
choroby okluzyjnej.

ZAPOBIEGANIE I LECZENIE CHOROBY OKLUZYJNEJ

DIAGNOZA

Po zdiagnozowaniu problemów z okluzją kluczowe jest szybkie leczenie, w skład którego wchodzi przywrócenie właściwej pracy i motoryki stawów oraz identyfikacja odchyleń związanych z narządem żucia.

Zresztą, badania zlecone przez stomatologa mogą być bardzo różne. Zdarzają się sytuacje, gdzie potrzebna jest konsultacja ortopedyczna czy neurologiczna.

Mając niezbędne informacje o stanie zdrowia Pacjenta możemy przystąpić do wykonania gipsowych modeli umieszczanych w artykulatorze. Dzięki nim, możemy w prosty sposób ocenić stan całego układu powiązanych narządów zębów, mięśni i stawów.

LECZENIE

Leczenie jest często złożone i wieloetapowe. Jednak nieleczona choroba okluzji może powodować liczne powikłania, których konsekwencją mogą być nieodwracalne zmiany zdrowotne. Nie wolno, więc bagatelizować żadnego z objawów.

W Medix Stomatologia przykładamy szczególną uwagę do leczenia wad okluzji. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu jesteśmy w stanie pomóc Pacjentom w każdym przypadku.

POZNAJ EKSPERTA OKLUZJI MEDIX

dr n. med.

EWA DURAJ

WŁAŚCICIEL MEDIX

Tytuł doktora nauk medycznych zdobyła w 2005 roku na Akademii Medycznej w Białymstoku, a już w 2007 roku mogła pochwalić się specjalizacją z chirurgii stomatologicznej.

Doktor Ewa Duraj wiedzę zdobywała na całym świecie, czerpiąc od największych autorytetów światowej stomatologii. Przez lata uczestniczyła w niezliczonej ilości kongresów, sympozjów, kursów i warsztatów w kraju i na świecie.

Jest członkiem Polskiej Akademii Stomatologii Estetycznej, działającej w strukturach Międzynarodowej Federacji IFED oraz Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego działającego w ramach European Federation of Periodontology (EFP). Od 1994 roku prowadzi prywatną praktykę oraz pracuje w Klinice Chirurgii Szczękowo-Twarzowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Poza wszelkimi osiągnięciami i sukcesami zawodowymi – przede wszystkim, Doktor Ewa jest ciepłą, serdeczną i miłą osobą.

Swoim bardzo starannym podejściem do leczenia oraz troską zaskarbiła sobie ogromną sympatię pacjentów i – jak sama mówi – to właśnie jest jej największy sukces oraz zobowiązanie.