Mikroimplanty

MIKROIMPLANTY ORTODONTYCZNE NIEZASTĄPIONE W LECZENIU WAD ZGRYZU

Klinika Stomatologiczna Białystok stosuje mikroimplanty w leczeniu ortodontycznym

Mikroimplanty ortodontyczne to niewielkie, wręcz miniaturowe śruby ortodontyczne stosowane w leczeniu wad zgryzu. Podobnie jak zwykłe implanty umieszczane są one w kościach szczęki i żuchwy między zębami i stanowią pewnego rodzaju kotwicę, czyli punkt zaczepienia dla wyciągów.

Są niezwykle pomocnym elementem w leczeniu wielu wad zgryzu. Znacznie ułatwiają one kontrolę przesuwania zębów, a także przyspieszają leczenie, dzięki czemu efekty widoczne są dużo szybciej.

Możliwości mikroimplantów

Umożliwiają one przesuwanie zębów w wybranym kierunku. A dzięki precyzyjnej kontroli ich przesuwania zapewniają bardzo dobre wyniki leczenia wielu wad zgryzu m.in. w prostowaniu mezjalnie nachylonych zębów, intruzji trzonowców, dystalizacji zębów, zamykaniu przestrzeni między zębami, ściąganiu i rozszerzaniu zębów, korygowaniu linii pośrodkowej oraz w wielu przypadkach, gdy zęby są niewystarczającą kotwicą.

BUDOWA MIKROIMPLANTU ORTODONTYCZNEGO

WSZCZEPIENIE MIKROIMPLANTU KROK PO KROKU

• Badanie wstępne

Jeśli pacjent zostaje zakwalifikowany do leczenia z zastosowaniem mikroimplantów, najpierw konieczna jest ocena jego podłoża kostnego w szczęce.

• Planowanie

Zaplanowana musi być ilość mikroimplantów, jaka zostanie użyta, a także miejsce ich wszczepienia.

• Rozpoczęcie zabiegu

Po miejscowym znieczuleniu chirurg stomatologiczny za pomocą wiertła pilotażowego preparuje loże przez dziąsło pacjenta.

• Mocowanie mikroimplantu

Po przygotowaniu otworu w kości mikroimplant zostaje wkręcony przy użyciu odpowiedniego klucza.

• Wykorzystując te rodzaje mikroimplantów, które nie wymagają wcześniejszego wiercenia, procedura wszczepienia jest łatwiejsza, gdyż skraca się czas zabiegu, a także nie jest potrzebny sprzęt do wykonania otworu.

• Zarówno jeden jak i drugi sposób wprowadzania implantu jest wykonywany pod miejscowym znieczuleniem, a więc pacjent nie odczuwa bólu.

• Po ustąpieniu znieczulenia może wystąpić opuchlizna okolicznych tkanek oraz tępy ból, który możemy zniwelować ogólnodostępnymi lekami przeciwbólowymi.

JAK TO WSZYSTKO DZIAŁA?

Przesuwanie zębów

Przesuwanie zębów w leczeniu ortodontycznym to bardzo złożona interakcja pomiędzy procesami biologicznymi, a mechanicznym systemem. Rządzi tu III zasada dynamiki Newtona, która mówi, że każda siła przyłożona przez ortodontę do przemieszczenia konkretnego zęba wcale nie jest obojętna dla reszty zębów. Do przyłożonej siły działa inna siła o takiej samej wartości, ale przeciwnym kierunku.

Trzeba więc dokładnie i precyzyjnie użyć siły, aby nie doszło do niekontrolowanych i niepożądanych przesunięć zębów. Kontrola i przewidywanie pewnych ruchów zębów jest niezwykle trudna i bardzo często w leczeniu stosowane są różne kompromisy w  celu zmniejszenia skutków ubocznych.

ZALETY STOSOWANIA MIKROIMPLANTÓW

• Minimalna ingerencja w kość szczęki

Te niewielkie mini śruby powodują niewielką traumatyzacje tkanek – o wiele mniejszą od konwencjonalnych implantów.

• Łatwe oraz szybkie do wszczepienia i usuwania

Sprawia, że mogą być one stosowane przez krótki czas lub na okres dłuższej stabilizacji.

• Łatwe w użyciu

Już bezpośrednio po zabiegu mogą być poddane obciążeniu.

• Skuteczne

Są niezwykle skutecznym elementem w leczeniu wielu nieprawidłowości w ustawieniu zębów.

• Mało widoczne

Nie mają wpływu na estetykę twarzy.

• Wygodne

Mogą być umiejscowione w dowolnym miejscu łuku zębowego.

• Tanie

Istotną zaletą jest również ich niski koszt.

WADY STOSOWANIA MIKROIMPLANTÓW

• Powikłania wskutek niewłaściwie przeprowadzonego zabiegu

Na skutek niewłaściwej techniki chirurgicznej może dojść do:

• Zranienia korzenia zęba,
    • Uszkodzenia naczyń krwionośnych, czy nerwów,
    • Perforacji zatoki szczękowej,
    • Perforacji jamy nosowej,
    • Nieprawidłowego umiejscowienia mikroimplantów oraz ich złamania.

Należy jednak pamiętać, że te nieprawidłowości, choć są możliwe, występują bardzo rzadko.