Okluzja

CZYM JEST OKLUZJA ?

Na zęby trzeba patrzeć przez pryzmat całego narządu żucia.

Składają się na niego same zęby oczywiście, czyli szczęka i żuchwa, mięśnie oraz stawy. Wszystkie te elementy muszą pracować razem w harmonii dla prawidłowego funkcjonowania każdego człowieka. Zęby wzajemnie muszą komponować się ze sobą w określony sposób równomiernie przenosząc obciążenia. Dzięki temu cały układ pracuje sprawnie i dobrze.

Zjawisko choroby okluzyjnej zachodzi, gdy mamy do czynienia z nieprawidłową harmonią układu, kiedy zęby nie stykają się dokładnie w relacji szczęki i żuchwy. W takiej sytuacji mamy do czynienia z poważnym problemem stomatologicznym. U jego podstaw może leżeć wiele długofalowych problemów.

Dla nas okluzja to punkt wyjścia przy podejmowaniu leczenia naszych pacjentów.

JAK DOCHODZI DO CHOROBY OKLUZJI?

Jeśli pojawiają się nieprawidłowe kontakty górnych i dolnych partii zębów, można wówczas mówić o chorobie okluzyjnej. Samo zjawisko powoduje nadmierną pracę mięśni szczęki, które skrajnie naprężone, niszczą przede wszystkim staw skroniowo-żuchwowy oraz same zęby.

Zaburzenie okluzji to niestety wciąż lekceważona choroba stomatologiczna.

Część Pacjentów często ignoruje pierwsze symptomy i rzadko sami zgłaszają problem. Kiedy schorzenie jest w zaawansowanym stadium rozwoju, wówczas dopiero zgłaszają się po pomoc.

OBJAWY ZABURZENIA OKLUZJI

Co ważne – część objawów choroby okluzyjnej nie jest kojarzona z leczeniem stomatologicznym.

Jednak często większość z nas może samodzielnie zauważyć pewne niepokojące dolegliwości. Warto na nie zwrócić uwagę. Do takich symptomów należeć mogą:

• trzaski stawów,
  • problem z otwieraniem ust – zaburzenie okluzji może powodować charakterystyczne pieczenie oraz bóle żuchwy,
  • bóle głowy – w tym ciągłe migreny,
  • zmęczenie mięśni twarzy i szyi,
  • nadwrażliwość i bóle zębów,
  • zaciskanie i zgrzytanie zębami,
  • ścieranie się zębów,
  • powstawanie recesji dziąsłowych.

Ważne aby mieć świadomość, że choroba może doprowadzać do przesuwania się zębów. Ostatnim stadium, które powoduje zaburzenie okluzji jest rozchwianie zębów a następnie ich utrata.

DLACZEGO POJAWIAJĄ SIĘ PROBLEMY Z OKLUZJĄ?

Najczęściej problem z okluzją to wynikowa kilku problemów zdrowotnych, często nie tylko stomatologicznych. Wśród schorzeń, które powodują ową chorobę należy nadmienić:

• problemy ze stawami – dotyczy to także problemów z kręgosłupem, głównie z odcinkiem piersiowym,
  • zaburzenia narządów ruchu – choroba dość często dotyka osoby z upośledzeniem funkcji ruchowych (osoby na wózkach inwalidzkich),
  • braki zębowe,
  • zmiany reumatyczne,
  • wady protezy,
  • wady zgryzu.
Choroba może pojawiać się u osób w różnym wieku. Jej przyczyna nie zawsze jest zależna od stanu higieny stomatologicznej, dlatego bywa i tak, że zaburzenie rozpoznają inni lekarze specjaliści niż stomatolodzy.

Choroba może doprowadzać
do przemieszczania się zębów.

Obejrzyj film,
aby poznać istotę
choroby okluzyjnej.

ZAPOBIEGANIE I LECZENIE CHOROBY OKLUZYJNEJ

DIAGNOZA

Jeśli już zdiagnozujemy chorobę okluzyjną, wówczas niezbędne jest podjęcie szybkiego leczenia. Podstawą jest tutaj doprowadzenie do prawidłowych funkcji stawów. Ważne jest też rozpoznanie wszelkich odchyleń narządów żucia.

Zresztą, badania zlecone przez stomatologa mogą być bardzo różne. Zdarzają się sytuacje, gdzie potrzebna jest konsultacja ortopedyczna czy neurologiczna.

Jeśli zgromadzimy niezbędne dane, wykonuje się specjalne modele gipsowe, które umieszcza się w artykulatorze. Pozwalają one dokładnie ocenić stan układu mięśniowo-stawowo-zębowego.

LECZENIE

Leczenie jest często złożone i wieloetapowe. Jednak nieleczona choroba okluzji może powodować liczne powikłania, których konsekwencją mogą być nieodwracalne zmiany zdrowotne. Nie wolno, więc bagatelizować żadnego z objawów.

W naszej klinice leczenie choroby okluzyjnej zajmuje bardzo ważne miejsce. Nasza wiedza i doświadczenie pozwala w każdym przypadku rozwiązać problemy naszych pacjentów.

POZNAJ EKSPERTA OKLUZJI MEDIX

dr n. med.

EWA DURAJ

WŁAŚCICIEL MEDIX

Tytuł doktora nauk medycznych zdobyła w 2005 roku na Akademii Medycznej w Białymstoku, a już w 2007 roku mogła pochwalić się specjalizacją z chirurgii stomatologicznej.

Doktor Ewa Duraj wiedzę zdobywała na całym świecie, czerpiąc od największych autorytetów światowej stomatologii. Przez lata uczestniczyła w niezliczonej ilości kongresów, sympozjów, kursów i warsztatów w kraju i na świecie.

Jest członkiem Polskiej Akademii Stomatologii Estetycznej, działającej w strukturach Międzynarodowej Federacji IFED oraz Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego działającego w ramach European Federation of Periodontology (EFP). Od 1994 roku prowadzi prywatną praktykę oraz pracuje w Klinice Chirurgii Szczękowo-Twarzowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Poza wszelkimi osiągnięciami i sukcesami zawodowymi – przede wszystkim, Doktor Ewa jest ciepłą, serdeczną i miłą osobą.

Swoim bardzo starannym podejściem do leczenia oraz troską zaskarbiła sobie ogromną sympatię pacjentów i – jak sama mówi – to właśnie jest jej największy sukces oraz zobowiązanie.

Zapisz się na konsultację

Wystarczy wypełnić i wysłać poniższy formularz, aby zapisać się na konsultację z ekspertem Medix. Pierwsza, wizyta do niczego Cię nie zobowiązuje, a jest świetnym sposobem na zweryfikowanie swoich potrzeb. Po wysłaniu formularza nasze recepcjonistki skontaktują się z Tobą, aby umówić dogodny termin wizyty.

Zapisz się już dziś